۱۳۸۹-۱۱-۰۸

آثار باستاني مسروقه عراق

گنج یابی و کشف عتیقه ها


خروج اشیاء باستانی از عراق


آثار باستاني مسروقه عراق از موزه‌هاي رژيم صهيونيستي سردرآورد


با همدستي آمريكا و انگليس؛

آثار باستاني مسروقه عراق از موزه‌هاي رژيم صهيونيستي سردرآورد

رژيم صهيونيستي اذعان كرد كه تعداد زيادي از آثار باستاني و ميراث فرهنگي به سرقت رفته از عراق درپي حمله آمريكا به اين كشور در سال 2003 ميلادي از موزهاي اين رژيم سر درآورده است.


به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري ملي عربستان، اداره موسوم به "آثار باستاني " اسرائيل اذعان كرد كه تعدادي آثار باستاني مسروقه عراق در موزه‌هاي اين رژيم به چشم مي‌خورد.

اين آثار باستاني بعد از حمله آمريكا به عراق در سال 2006 ميلادي از اين كشور به سرقت رفته و به خارج قاچاق شد.

روزنامه "الحقيقه " اردن به نقل از "عبدالزهره الطالقاني " سخنگوي وزارت گردشگري و آثار باستاني عراق از وجود آثار باستاني مسروقه عراق در سرزمين اشغالي خبر داد.

الطالقاني گفت: باندهاي ويژه كه ممكن است مورد حمايت سازمان‌هاي اطلاعاتي برخي كشورها باشند، در عمليات سرقت آثار باستاني عراق شركت داشته‌اند.

اين روزنامه به ناپديد شدن گنج‌هاي نمرود اشاره كرد كه يكي از باستانشناسان عراق آنها را بين سال‌هاي 1988 تا 1992 ميلادي در شمال شهر "موصل " كشف كرد و صدام ديكتاتور سابق عراق با اين گنج‌ها به صورت كاملا محرمانه برخورد كرد و دستور انتقال آن را در صندوق‌هايي به بانك مركزي عراق داد.


روزنامه الحقيقه افزود: آمريكايي‌ها بعد از اشغال شهر بغداد؛ اين صندوق‌ها را باز كرده و 650 قطعه آثار باستاني به اندازهاي متفاوت و ساخته شده از طلا را به ارزش تاريخي بسيار گرانبهايي يافتند و نيروهاي آمريكايي اين آثار را در موزه بغداد به نمايش گذاشتند و مردم عراق در سال 2003 ميلادي آن را مشاهده كردند اما اندك اندك از تعداد اين گنجينه آثار باستاني كم شد تا جايي كه همه اين آثار ناپديد شدند.

اين روزنامه عراقي به نقل از شاهدان عيني نوشت: آنها تعدادي از باستانشناسان به همراه خودروهاي زرهي آمريكا را مشاهده كردند كه در مناطق كشف گنج‌هاي نمرود به دنبال گنج‌هاي مدفون شده بيشتري مي‌گشتند.

در همين حال، اداره موسوم به "آثار باستاني اسرائيل " به سرقت آثار باستاني و تاريخي عراق اذعان كرد و "يولي شفارتس " سخنگوي آن گفت: دهها اثر باستاني در سال‌هاي اخير از عراق به اسرائيل رسيده ‌است كه به دورهاي تاريخي مختلف تعلق دارد.

وي مدعي شد كه اين آثار باستاني از راههاي قانوني و بوسيله بازرگانان به طور اساسي از شهر "لندن " پايتخت انگليس و برخي كشورهاي اروپايي ديگر وارد اسرائيل شده‌ است.

اين مسئول رژيم صهيونيستي افزود: به احتمال زياد اين آثار باستاني عراق در بازار آزاد برخي از كشورها فروخته و سپس در محل‌هاي موقت در اروپا بويژه در لندن انبار و سپس براي بازرگانان در اسرائيل فرستاده مي‌شود.

سرقت آثار باستاني و ميراث فرهنگي عراق توسط نيروهاي آمريكايي با نزديك شدن هرچه بيشتر به زمان آغاز خروج آنها از عراق افزايش مي‌يابد


 به گونه‌اي كه خانم "اميرعيدان " رئيس موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي عراق يك ماه پيش به روزنامه عراقي "الصباح " گفت: مقامات امنيتي فرودگاه واشنگتن يك نيروي آمريكايي را درحال تلاش براي قاچاق يك قطعه اثر باستاني عراق به آمريكا دستگير كردند.

نظامي آمريكايي اين اثر باستاني را از يكي از مناطق باستاني شهر "اور " در استان "ذي قار " عراق به سرقت برده بود.

عيدان در حاشيه افتتاح نمايشگاه هنرهاي تجسمي كه به مناسب نخستين سالروز گشايش موزه ملي عراق برگزار شد، به الصباح گفت: سازمان ميراث فرهنگي عراق با هماهنگي وزارت كشور و پليس بين الملل "اينترپل " عراق در تلاش است تا آثار باستاني سرقت شده از عراق را بازپس بگيرند.

وي افزود: اين نيروي آمريكايي اثر باستاني سرقت شده را در ساك خود پنهان كرده بود.