۱۳۸۹-۱۱-۰۸

الواح گلي موزه ملي

Fars News Agency : الواح گلي پس از 37 سال از انبارهاي موزه ملي خارج شد

معلم زبان آقای رحیم مشائی به سمت رئیس موزه‌ی ملی ایران منصوب شد

من احساس می‌کنم این انتصاب با اهداف خیرخواهانه برای داشتن یک معتمد در جبهه‌ای که سالها با کشف رازهای آن مقابله شده بوده است

من احساس می‌کنم کشف رمز این الواح حقایق بزرگی را در مورد مطالبی که تا کنون به آن معتقد بودیم افشا می‌کند







انبار نگهداري اشياي قديمي

نگهداري اشياي قديمي در انبار موزه ملي




اختصاصي فارس/
الواح گلي پس از 37 سال از انبارهاي موزه ملي خارج شد

خبرگزاري فارس: لوح‌هاي گلي كه از سال 1974 تاكنون در انبار موزه ملي ايران رها شده بود به منظور رمزگشايي ‌از جعبه‌هاي 37 ساله خارج شد.



به گزارش خبرنگار جامعه فارس، 10 اسفند 1388 براي نخستين‌بار درهاي 3 انبار موزه ملي ايران به روي خبرنگاران باز شد، انبارهاي نموري كه هزاران شيء تاريخي باقيمانده از پارينه‌سنگي تا زمان معاصر در آن‌ها روي هم تلنبار شده‌ بود. اردكاني؛ رئيس كل موزه ملي در آن زمان وعده داد 3 ساله اين اشيايي را كه سال‌ها در جعبه‌هايي با روش‌هاي غيراستاندارد نگهداري مي‌شده است، ساماندهي كند.

آزاده اردكاني؛ رئيس كل موزه ملي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس درباره آخرين وضعيت ساماندهي اين اشياي تاريخي گفت: در حال حاضر يكي از انبارهاي موزه ملي تخليه و كل اشيا طبقه‌بندي شده است.

وي در ادامه با بيان اينكه اشياي اين انبار از كارتن‌ها و جعبه‌هاي فرسوده خارج و دسته‌بندي شده است، افزود: تعدادي از اين اشيا ثبتي و تعدادي فرهنگي بوده كه اشياي ثبتي پس از ثبت و عكس‌برداري به بخش‌هاي مرتبط فرستاده شده است.

رئيس كل موزه ملي ايران از مهم‌ترين اشياي خارج شده از اين انبار را 2 لوح گلي با خط عيلامي عنوان كرد و گفت: اين 2 لوح گلي توسط "ويليام فاملر " در فارس كشف شده و متعلق به سال 1974 بوده است.

اردكاني ادامه داد: اين الواح گلي كه 37 سال در انبار موزه ملي ايران رها شده بود در حال حاضر به منظور "رمزگشايي " براي استفاده عموم به بخش كتيبه‌هاي موزه سپرده شده است.

نقش‌هاي گياهي متعلق به شهر سوخته
-------------------------------------------------------

وي به نقش‌هاي گياهي موجود در برخي ظروف سفالي بدست‌آمده از اين انبارها اشاره كرد و گفت: توده گلي با اثر گياهي كه در سال 1997 توسط يك گروه ايتاليايي از شهر سوخته كشف شده بوده در انبار ساماندهي شده موزه، ديده شده است كه با استفاده از دانشگاه‌هايي كه روي فيزيولوژي گياهي كار مي‌كنند مي‌توانيم به اكوسيستم آن زمان پي ببريم.

رئيس كل موزه ملي ايران افزود: تعدادي ظروف سفالي با نقش‌هاي گياهي نيز بدست آمده است.

اردكاني يكي ديگر از اشياي شناسايي شده در اين انبار را يك سكه نقره عرب ساساني عنوان كرد و گفت: ادوارد كيل از قلعه يزدگرد اين سكه را كشف كرده كه مربوط به اوايل دوره اسلامي بوده است.

به گفته وي با روند فعلي ساماندهي انبارهاي موزه ملي ايران، ساماندهي كل انبارها زودتر از وعده 3 ساله محقق خواهد شد.

انبار نگهداري اشياي قديمي
نگهداري اشياي قديمي در انبار موزه ملي