۱۳۸۹-۱۰-۱۸

اشتباهات فیلترینگ

ناصر سایت کلوب - لیست بحث ها



1
15 فروردین 1386 ساعت 04:35
تغییراتی که به تازگی در سیستم فیلتر ایجاد شده است برای تعداد زیادی از کاربران در بسیاری از مناطق کشور مشکل ساز شده ، این سیستم جهت فیلتر کردن کلماتی که نتایج جستجوی غیر اخلاقی دارند راه اندازی شده اما به دلیل عدم مدیریت درست، راه اندازی آن به صورت کاملا ناشیانه و غیر فنی انجام شده است. به عنوان نمونه با فیلتر کردن کلمه اکس (دلیل این فیلتر را درک نمی کنیم آن هم با حروف فارسی) تمام کلماتی که این سه حرف را کنار هم در خود داشته باشند نظیر : خاکستر ، خاکسار ، اکسیژن ، اکسید و . . . نیز فیلتر شده اند و یا با فیلتر کردن کلمه هات ( باز هم اصطلاحی انگلیسی با کلمات فارسی ) منجر به فیلتر شدن کلماتی نظیر اشتباهات – شبهات – دهات – هاتف و . . . شده اند و در اعمال این سیستم به حدی از زبان فارسی دوری شده که کلمه کوس : به معنی فروکوفتن ، صمه ، ضربه فیلتر شده است برای اطمینان مسئولان اجرایی 2 بیت از شاهنامه را قرار میدهم
بترسید چنین هر کس از بیم کوس چنین بر خروشند چون زخم کوس
هوا نیلگون شد زمین آبنوس بجنبید هامون ز آوای کوس
و البته به دنبال آن کلماتی نظیر کوسه ، کوسن ، کوسر و . . . نیز فیلتر شده اند
اشتباهات در این زمینه بسیار زیاد است و از آن جمله می توان کلمات شقایق – شقیقه – شقه - سکسکه – نکونام – سکون – عریان – اکسفورد – سکستن - ساکسفون – ناکس – تاکستان – تاکسی – واکسن – واکس – ماکسیمم و . . .
و البته در این میان اشتباهاتی نظیر کلمه *** گویا *** نیز وجود دارد که هیچ گونه نتوانستیم دلیلی برای آن بیابیم
متاسفانه کلمات مذکور و بسیاری کلمات دیگر که به اشتباه فیلتر شده اند در هیچ یک از موتورهای جستجو نظیر یاهو ، گوگل و ... و همچنین دایره المعارف ویکیپدیا و هرگونه جستجوی دیگری چه در سایتهای ایرانی و چه خارجی قابل دسترسی نمی باشند و این اشتباه لطمه های زیادی به اینترنت ایران خواهد زد . و مشکلات زیادی برای کاربران ایجاد خواهد کرد.
لذا برای بار دیگر از تمام کاربران می خواهیم تا با امضای اعتراضنامه ای که به این منظور تهیه شده است اولین گام را برای بدست آوردن حقوق خود بردارند . . .