۱۳۹۰-۰۴-۱۶

غول رسانه ای دنیا روپرت مرداک کیست



مقاله به معرفی روپرت مرداک و کارها و فعالیت‌های وی در عرصه تجارت رسانه‌ای می پردازد. همچنین هدف این مقاله ارائه دید کلی در مورد شرکت رسانه‌ای نیوزکورپ از ابتدای تاسیس آن تا سال 2007 میلادی و مجموعه اقدامات و ماموریت‌های این شرکت است.



مقدمه
به نظر می‌رسد درقرن بیست و یکم رسانه‌ها بیش از گذشته مهم‌تر و نقش آفرین‌تر شده‌اند. آنها با در پیش گرفتن رویکرد جدید دیجیتالی وتعاملی و هم به لحاظ تنوع و قدرت ارتباطی بیشتر و گسترده‌تر با ساختارهای جدیدی ظاهر شده‌اند. بسیاری از آنها با داشتن تکنولوژی‌های نوین بعنوان بازیگران بین‌المللی شناخته می‌شوند بسیاری دیگر در دست تنها چند مالک، انحصارهای جدیدی را آفریده‌اند.
غول‌های رسانه‌ای مخصوصاً درنظام سرمایه‌داری غربی، به رسانه‌ها به‌عنوان کسب وکار آزاد و صنایع سودآور و به مخاطب به مثابه مشتریان می‌نگرند که مدام باید مصرف کننده کالاهایشان باشد. هرچه مشتری بیشتر، آگهی بیشتر و سود بیشتر خواهد بود. این مسایل، مباحث نوینی را درشناسایی رسانه‌ها گشوده‌اند: انحصار، یکدست شدن محتوا، بازاری شدن محتوا و مخاطب و ادغام و...
رسانه‌های متنوع و گسترده بین‌المللی تنها در دست چند مالک، نظام‌های رسانه‌ای را به چالش می‌کشند. دراین بین شناسایی یکی از غول‌های رسانه‌ای که توانسته در کمتر از نیم قرن از یک بنگاه روزنامه به یک امپراتوری عظیم رسانه‌های الکترونیکی وتعاملی دست یابد و آشنایی با مدیری که با ذکاوت و مدیریت خاص از گردانندگان دهکده جهانی باشد، می تواند برای تصمیم‌گیری آینده رسانه کشورها تاثیرگذارباشد.


نیوزکورپ
نیوزکرپ با به راه انداختن سایت‌های تعاملی مثل IGW, my space توانسته است تا تجارب جدید را تحت نظارت درآورد و با هم افزایی رسانه‌ای، حضور خود را درعرصه وب اعتبار بخشد. این شرکت my space را به مبلغ 580 میلیون دلار خرید؛ این سایت که سایتی محبوب و اجتماعی است از لحاظ کاربران اینترنتی درصدر قراردارد.
بنا به گزارش نیوزکورپ، سایت‌های اینترنتی فاکس رتبه دوم را از لحاظ تعداد بازدیدکنندگان و رتبه پنجم را در ایالات متحده دارد. برهمین اساس صدها شرکت بدنبال خرید نمایش تبلیغات‌شان برروی این سایت‌های پوپولیتی هستند.
بر روی مای اسپیس، ویدوئی مداوم، کلیپ‌های کمدی، تبلیغات بدون طبقه‌بندی شده و پیام نوری تعبیه شده و همچنین اسپیودهای شوهای روز نظیر «24» قابل دسترس است.
شرکت نیوزکرپ قصد دارد با به راه انداختن «mobizzo» (طرح بارگذاری برنامه‌های تلویزیونی روی گوشی‌های موبایل) محتوای دیجیتالی را از طریق این سایت بر روی صنایع سیار قابل دسترس کند تا ازاین راه بتواند به ترویج و معرفی شوهای کوتاه، بازیها، موسیقی و کلیپ‌های ویدیویی وسایر محتواها با آرم فاکس کند و به پخش فیلم‌هایی چون (Napoleon, American Dad ,Family Guy, Ice Age, Dynamite) بپردازد. مرداک معتقد است این برنامه‌ها قابل دانلود و بر حق انتخاب مردم استوار است.
درسایت اختصاصی نیوزکورپوریشن، مرداک می‌نویسد: «سال مالی 2006 یک سال تغییر چالشی و همراه با موفقیت برای نیوزکرپ بود.» دراین سال نیوزکرپ انتقال از یک شرکت رسانه‌ای سنتی به یک شرکت دیجیتالی بزرگ را سرعت بخشید. روندی که از سالها پیش مرداک درپی آن بود تا از رقبای خود پیشی بگیرد.
مرداک می‌گوید: «سودحاصله درتمامی بخش‌های شرکت شامل، تلویزیون پخش مستقیم ماهواره‌ای» شبکه‌های کابلی، تلویزیون، فیلم و سرگرمی، مجلات، روزنامه‌ها وانتشارات کتاب بالا رفت و سود حاصله از هر سهم با 26 درصد افزایش به 87 درصد رسید.
انقلاب دیجیتال و تکنولوژی‌های آن منبع عظیم ذخیره سازی و باند پهن که دنیای رسانه‌ها را به طور بنیادین تغییر می‌دهد؛ برای مشتریان مجموعه‌هایی از محتوای با کیفیت را عرضه می‌کند. ازاین رو نیوزکرپوریشن اصلی‌ترین ماموریت خود را دراین قرارداده است که برای مشتریان با تعداد بیشتر، محتوای باکیفیت‌تر از طریق رسانه‌های سهل‌الوصول فراهم کند.
استراتژی پیشین نیوزکرپ واردشدن وتوسعه صنعت ماهواره‌ها بود اما درحال حاضر چنین ضرورتی این شرکت را وارد دنیای دیجیتال کرده است. دغدغه اصلی تمام شرکت‌ها درزمینه توزیع پیام‌ها، افزایش هزینه‌های آن است اما با گشایش دنیای دیجیتال دسترسی کامل و آسان به یک مخاطب واقعی جهانی میسر شده است.
نیوزکرپ اگرچه دربعضی موارد دست به آزمون وخطا می‌زند اما خود را شرکتی نوآور و نترس دردنیای امروز می‌داند و سعی درطرح این الگو را دارد: «ارائه تجربه دیجیتالی درجه یک به مشتریان ودرآمد قابل توجه برای شرکت.»
ورود غیرمنتظره شرکت‌های رسانه‌ای به رسانه‌های دیجیتال، پیوستگی مداوم به رویکردهای قبلی و الگوهای تجاری قبلی آنهاست، ورود به بازارهای جدید وپیدا کردن رهگذرهای نو برای توزیع پیامهایشان.» همانگونه که نیوزکرپ اولین روزنامه ملی استرالیا و اولین شبکه تلویزیون را در طول 40 سال قبل به‌راه انداخت و وارد بازار DVD شد، حالا شروع به سرمایه‌گذاری دراینترنت کرده است.
شرکت‌های سرمایه‌ای درچارچوب بازار آزاد همیشه به‌دنبال پاسخگویی به نیاز بازار و مشتریان هستند اما نیوزکرپ مصمم به پیشی گرفتن از تقاضای بازار و بهبود آن است.
نیوزکرپ با راه اندازی وب سایت‌های جدید و تقویت آن سعی درتبلیغ فیلم‌ها و شوهای شبکه‌ها از طریق ساختن کلیپ‌های قابل دسترس و دانلود است. همچنین درحال بهبود بخشیدن پوشش اخبار محلی با کمک تیم‌های جمع آوری اخبار محلی است.
درسال 2006 درآمد عملیاتی دربخش سرگرمی فیلم از طریق چهار عامل افزایش یافت:
1- سودحاصل از پخش (Ice Age) نزدیک 650 میلیون دلار در سراسر جهان.
سود حاصل از 450 (X- Men) میلیون دلار، 100 میلیون دلار از330 ,(Devil wear prada) میلیون دلار از (Fanatastic 4) و برنده سه گوی طلا و یک اسکار و درآمد 200 میلیون دلاری برای فیلم (Walk the hine )در تابستان گذشته.
2- نمایش فیلم‌هایی چون: Robots ,Hide and seek ,Mr and Mrs smith و اسپیزود سوم جنگ ستارگان III وهمچنین فروش این فیلم‌ها بصورت DVD وتلویزیونی پولی.
3- تلویزیون فاکس قرن بیستم بعنوان موفق­ترین تولیدکننده درساعات پربیننده باقی ماند. براه انداختن سه شو جدید بنام (My Name is Earl) در ,NBC Prison Break) در فاکس و (Unit) در CBS.
4- فروش فوق­العاده محتوای تلویزیونی مثل Family Guy simpsons درفصل آینده. فاکس امیدوار است همچنان به عنوان شبکه پربیننده ورزشی باشد به این خاطر که قرارداد پخش لیگ اصلی بیس بال فوتبال NASCAR,NFL را حفظ نماید.
همچنین در آسیا در طول 2006 شبکه استار درآمد عملیاتی خود را از طریق بهبود و اصلاح برنامه‌های آخر هفته، فروش قوی و رشد مشترکین بهبود بخشید. شبکه‌هایی چون استار پلوس، واستاروان. بعلاوه راه اندازی یک سرویس پخش مستقیم خانگی بنام Tata sky.
روپرت مرداک که از کسب و کار شبکه کابلی خود بعنوان «مظهر استراتژی شرکت» خود یاد می‌کند، درموفقیت آن حساب ویژه‌ای باز کرده است. وی موقعیت فعلی شبکه‌های کابلی خود را «ممتاز» می‌داند و امیدواراست درآینده نزدیک، کسب و کار اینترنتی وی در جایگاه امروزی شبکه‌های کابلی باشد. مرداک امسال از پیوستن عضو جدید شرکتش خبر داد وی کسی نبود جز روز ماریا ازنار رئیس جمهور اسپانیا.
نظر مرداک درباره وی شنیدینی است: «رئیس جمهور اسپانیا که مجموعه اصلاحات برجسته اقتصادی وی، اسپانیا را به صف مقدم اروپا پرتاب کرد. شجاعت او بعنوان یک رهبر درجنگ علیه ترور و تلاش برای آزادسازی عراق، او را به‌عنوان یکی از بزرگترین دولتمردان دراین قرن جدید ساخته است. هر شرکتی با داشتن او خوش شانس خواهد بود. شرکت ما با منافع و دسترسی جهانی‌اش یقیناً می‌تواند از تخصص‌ها و مشاوره وی بهره‌مند شود. البته ما از نظرات سایر رهبران سیاسی مثل بیل کلینتون، تونی بلر، شیمون پرز، جان مک کاینفال گ.ر و.... درمورد شرکتمان اطلاع حاصل می‌‌کنیم.»
ارتباط تنگاتنگ شبکه‌های انحصاری مخصوصاً نیوزکرپ با سیاستمداران و دولتمردان آنچنان مشهود است که مرداک می‌گوید: «نیوزکرپ مبلغ یکسانی را به جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اختصاص می‌دهد.»





این روزها که بحث بر سر جانشینی روبرت 75 ساله بر نیوزکرپ داغ است و بر مالکیت دارایی‌ها و امپراتوری عظیم او سایه افکنده است، بعضی از سهامداران برای مرداک تهدیدبالقوه به شمار می‌روند. هرچندکه مرداک علاقه‌مند است یکی از فرزندان وی، جایگزینش شود و کنترل بلندمدت خانواده مرداک را برنیوزکرپ تداوم بخشد.
مجله اینترنتی وال استریت ژورنال آن لاین در 21 اکتبر 2006 می‌نویسد: لیبرتی مدیا موسسه زیرنظر جان مالون که 19 درصد ازسهام نیوزکرپ رادراختیار دارد، برسرتصاحب سهم بیشتر درجنگ وجدال است. لیبرتی مدیا تنها با خرید 30 درصد از سهام نیوزکرپ قادر است درمقابل مرداک قد علم کند.
مرداک برای مقابله با این تهدید جان مالون، پیشنهاد رد وبدل کردن سهام خود را در Direc TV با سهام لیبرتی مدیا درنیوزکرپ داده است. از نظر این نشریه چون مرداک از حمایت سناتور دموکرات، هیلاری کلینتون از نیویورک، وهرالد فورد جمهوریخواه و شاهزاده عربستان صعودی، الاوالیدبن طلال (یکی ازبزرگترین سهامداران نیوزکرپ، مالک7/5 درصد سهام) درمقابل لیبرتی مدیا برخورداراست، شانس بیشتری دارد. اما همه چیز به رای سهامداران نیوزکرپ وابسته است.
در بخش سرگرمی، فیلم فاکس یک پیشرو جهانی در تولیدات رسانه‌ای وتوزیع آن به شمار می‌رود. Twentieth Century Fox film عهده‌دار برخی فیلم‌های مطرح چون «تایتانیک» بود.
دربخش تولیدات تلویزیونی. تلویزیون فاکس قرن بیستم (TCF TV) به همراه سایر استودیوهای تولید و توزیع، مردمی‌ترین برنامه‌های تلویزیونی را دنبال می‌کند. امروزه TCF TV به‌عنوان یکی از پربیننده‌ترین شبکه کارتونی وتولیدکننده محتوای پیام تلویزیونی برای گوشی‌های موبایل درایالات متحده مطرح است (طبق گزارش نیوزکرپ).
طبق همان گزارش، نیوزکرپ از بخش فیلم سرگرمی یک میلیارد و 58 میلیون دلار در سال 2005 درآمد داشته است که رشد 17 درصدی نسبت به سال 2004 را نشان می‌دهد و بیشترین آن از فروش فیلم‌هایی چون عصر یخبندان و اپیزود سوم جنگ ستارگان بدست آمده است.
سرگرمی فاکس قرن بیستم دی وی دی Walk the line را دراولین روز انتشار با حدود 3 میلیون نسخه فروش در کارنامه داشت.
دربخش تلویزیون، فاکس صاحب 35 ایستگاه تلویزیونی درایالات متحده با پخش سریال 24، سعی درشکار مخاطبان جدید بود. بنا بر ادعای این شبکه، درسال 2006، 12 درصد از مخاطبانش را دربین گروه سنی 49-18 سال افزایش داده و درطول هفت سال گذشته بین گروه سنی 34- 18سال درصدر بوده و درطول یازده سال گذشته دربین نوجوانان 12 ساله محبوبیت خاصی دارد.
شرکت نیوزکرپ درسال 2006 اعلام کرد که تلویزیون سرگرمی بنامMy Network TV رادر سپتامبر 2006 راه اندازی می‌کند. طبق گزارش مالی نیوزکرپ در سال 2005 این بخش با 952 میلیون دلار درآمد افزایش ناچیزی نسبت به سال قبلش داشت. دربین شبکه‌های تلویزیونی استار بیشترین درآمد و FBC کمترین در آمد را داشته است.
رادیوی فاکس نیوز که در ژوئن 2005 راه اندازی شد یک سرویس خبری پخش اخبار 5 دقیقه‌ای است که امسال پوشش خود را به 360 ایستگاه افزایش داد. امسال همچنین National Geographic که یک کانال کابلی است، تلویزیون با وضوح بالا (HD) را راه اندازی کرد.
شبکه ورزشی Fuel TV درحال حاضر با 22 میلیون مشترک، 70 درصد برنامه‌هایش را بر روی My space قابل دسترس کرد.
شبکه‌های ورزشی فاکس امسال هم قراردادهایشان را برای پخش برخی مسابقات تمدید و گسترش دادند. شبکه‌های ورزشی کابلی مرداک که رکورددار درآمد نیوزکرپ است در بخش شبکه‌های کابلی با 702 میلیون دلار درآمد در 2005 رشد 44 درصدی نسبت به سال قبل داشت.
دربخش تلویزیون‌های ماهواره‌ای،SKY ایتالیا با رشد خدماتش، مشترکینش را به 6/3 میلیون نفر رساند.SKY ایتالیا با راه اندازی سرویسHD برای اولین بار درایتالیا مسابقات لیگ قهرمانی اروپا (فینال) و تمام 64 فوتبال جام جهانی فیفا 2006 را بصورتHD پخش کرد. این شبکه رسانه تعاملیMY SKY را هم راه اندازی کرد.
همچنین B SKY B در بریتانیا در می 2006 با راه اندازی HD وSKY باند پهن، برای دسترسی اینترنتی 8 میلیون کاربر تلاش کرد. دراین بخش درسال 2005 شرکت، 277 میلیون دلار درآمد عملیاتی داشت که رشد 31 درصدی نسبت به سال 2004 را نشان می‌دهد.
دربخش روزنامه‌ها "تایمز" با افزایش 2/1 درصدی درتیراژ، درسال 2006 یک موفقیت به همراه داشت.
"روزنامه "News of the world بزرگترین روزنامه پرفروش روز یکشنبه، 38 درصد از کل فروش روزنامه‌های یکشنبه انگلستان را به خود اختصاص داده است که حدود 4/8 میلیون نفر خواننده دارد.
"روزنامه سان" پرفروشترین روزنامه انگلستان 34 درصد از بازار تابلویید (قطع کوچک) را همچنان با حدود 8 میلیون خواننده حفظ کرده است. این روزنامه‌ها وب سایت‌هایشان را هم گسترش داده‌اند.
بیشترین سهم درآمدها از بخش مجلات، از قسمت آگهی‌ها بدست آمد که حدود 298 میلیون دلار درسال 2005 بود که در این میان «این استور» in store خوش درخشید.
روزنامه‌ها درآمد عملیاتی در حدود 740 میلیون دلار افزایش داشتند.
سایر: رسانه تعاملی فاکس (FIM) در جولای 2005 شکل گرفت تا مدیریت ایجاد وب سایتهای نیوزکرپ را برعهده بگیرد.
از سایتهای نیوزکرپ بیش از صد میلیون نفر در عرض یک ماه دیدن می‌کنند. مجموعه سایتهای نیوزکرپ، چهارمین مجموعه رسانه‌ای آن لاین از لحاظ تعداد بازدیدکنندگان و ششمین رتبه را در دارا بودن کاربران اختصاصی داراست.
سایت MY SPACE از بزرگترین سایتهای اجتماعی جهان شده است که شامل بخش فیلم، کارتون، بازیهای کامپیوتری وسایر سرگرمیهاست.
در سال 2006 فاکس موبایل، Mobizzo را شکل دادند که محتوای تلویزیونی را قرار است برای موبایلها بفرستند.
نیوزکرپ، همچنین سایت‌های دیگری را برای کشورهای اروپای شرقی و روسیه تدارک دیده است.