۱۳۹۰-۰۳-۰۹

نیروهای امنیتی عراق و اشیاء باستانی

نیروهای امنیتی عراق اشیاء باستانی را بازیابی کردند


این الواح گلی به احتمال زیاد شامل داستانهائی است که در ادیان ابراهیمی شاکله‌ی قصه‌ها و افکار تشکیل دهنده‌ی جهانبینی پیروان آنرا تشکیل می‌دهد مانند داستان خلقت انسان و ماجرای شیطان و فرشته ها و غیره هستند که با پشتکار زیادی توسط مافیای دینی در حل جمع آوری است



photo
[-/خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ] مقام های رسمی عراق از سال 2003، 36,000 قطعه ازعتقیه جات سرقت شده عراق را بازیابی کرده اند.


(10/9/5) – نوشته خالد الطایی در بغداد

برای موطنی دات کام

هفته گذشته یک لوح کهن که باور می شود تاریخ آن به عصر سومریان (3,000 سال قبل از میلاد) تعلق داشته باشد، بوسیله وزارت دفاع عراق به وزارت گردشگری و آثار باستانی تحویل داده شد. این لوح در خلال یک یورش در فلوجه کشف گردید.

این لوح 40 سانتیمتر طول و 40 سانتیمترعرض دارد و نوشته ای به خط میخی به همراه چند نمودار بر آن نقش بسته است.

سرلشگر محمد العسکری، سخنگوی وزارت دفاع عراق، گفت که نیروهای عراقی، این اشیاء باستانی را در خلال یک یورش به پناهنگاهی که شماری از افراد تحت پیگرد در آن پنهان شده بودند پیدا کردند.

العسکری به موطنی گفت: «وزارت دفاع به همکاری با سازمان های دولتی مسئول آثار باستانی ادامه می دهد. در شش ماه گذشته، ما توانستیم حدود 300 شیء باستانی سرقت شده را پیدا کنیم.»

به گفته العسکری، قدمت اشیاء باستانی به دوره های کهن باز می گردد و در خلال یورش های انجام شده توسط نیروهای عراقی که در جستجوی باندهای مجرم بودند و یا در حین تلاش (قاچاقچیان) برای قاچاق این اقلام در گذرگاه های مرزی بازیابی گردیدند.

عبدالزهره الطالقانی، مشاور رسانه ای وزارت گردشگری و آثار باستانی، گفت: «کارشناسان عتقیه جات هم اکنون در حال بررسی این قطعات باستانی هستند که تاریخ احتمالی آنان به عصر سومریان باز می گردد تا مشخص شود که آیا اصیل هستند یا تقلبی.»

مقام های رسمی از موزه ملی عراق تخمین می زنند که از سال 2003، یعنی زمانی که کتابخانه های ملی، موزه ها و صدها سایت باستانی مورد تاراج قرار گرفتند، 170,000 قطعه از اشیاء باستانی مفقود شده اند.

مقام های رسمی عراق توانستند 36,000 قطعه را بازیابند که از این تعداد 4,200 قطعه به موزه ملی عراق تعلق دارد. بقیه آنها از 32 سایت باستان شناسی در سراسر کشور سرقت شده بودند.

الطالقانی به موطنی گفت که عراق به مذاکره با 10 کشور عربی و خارجی شامل – اردن، عربستان سعودی، ترکیه، آلمان، سوئد، و هلند -- ادامه می دهد تا به بازگرداندن گنجینه هایی که بوسیله شبکه های فعال در قاچاق اشیاء عتیقه به خارج از عراق کمک نمایند.

الطالقانی گفت که تلاش های دولت عراق به بازگرداندن هزاران اثر باستانی منجر شده است.

در ماه ژوئیه، مقام های رسمی سه تابلوی گلی را از پرو و چهار بطری شیشه ای را بازیابی کردند که قدمت آنها به اوایل دوره اسلامی باز می گردد. قطعات شیشه ای که به ترکیه قاچاق شده بودند، به یکی از سایت های باستان شناسی در ابی صخیر در نزدیکی استان نجف تعلق دارد.

چهار قطعه باستان شناسی دیگر از اردن بازیابی شدند. این اشیاء شامل لامپ سفالی، یک رخام حکاکی شده حیوان، یک تندیس چوبی از مردی نشسته با ریشی بلند و یک مهر سنگی استوانه ای شکل که خط میخی بر آن نقش بسته است می باشند.

تلاش های وزارت گردشگری و آثار باستانی به این محدود نشده است. از سال 2007، این وزارتخانه عراقی ها را تشویق کرد تا در تلاش های احیا و بازگرداندن عتیقه جات سرقت شده همکاری کنند. این وزارتخانه اعلام کرد به هر فردی که یک قطعه اصیل باستانی را باز گرداند تا 5 میلیون دینار پاداش داده می شود و قول داد تا این افراد تحت پیگرد قانونی قرار نگیرند.

بر اساس قانون شماره 55 عراق سال 2002، هر شخصی که مالک و یا تاجر عتیقه جات باشد، در قاچاق آنها کمک کند و یا بدون مجوز، سایت های باستان شناسی را حفاری نماید مجازت می شود. متخلفان می توانند به حبس در زندان تا 15 سال محکوم شوند.

راجحه الراوی، یک پژوهشگر آثار عتقیه، میزان همکاری میان سازمان های دولتی عراق برای جستجوی گنجینه های باستانی گم شده کشور در سطوح محلی و بین المللی را ستود.

الراوی گفت: «با توجه به این که عتیقه جات شواهدی مهم در ثبت تاریخ کشورها در گذر قرن ها و اعصار هستند، آثار باستانی بیانگر اهمیت ارزش های اخلاقی می باشند. در عراق آثار باستانی که قدمت آنها به 6,000 سال باز می گردند، نه تنها یک سند تاریخی؛ بلکه یک ذخیره فرهنگی غنی از مواد و دستاوردهای اخلاقی است.»